keskiviikko 8. marraskuuta 2006

Kirjakeko kohoaa


Huvittaa, kun jokin aika sitten valittelin kääpiömäistä bibliografiaani. Nyt siihen on nimittäin luvassa reilusti täydennystä.

Löysin tänään varsin käyttökelpoiselta vaikuttavan ohuen kirjasen teatterin analysoinnista. Siinä käydään läpi kaikki mahdollinen teatteriin liittyvä näyttämöä ja lavasteita myöten. Teatteri ei tosin kuulu graduni aiheisiin, mutta kirjassa käsitellään myös dialogia ja sen analyysia, mikä taas on työni kannalta äärimmäisen tervetullut seikka. Näytelmä- ja romaanidialogi eivät tietysti ole aivan sama asia, mutta riittävän läheisiä kuitenkin, sillä pelkkää romaanidialogia käsittelevää kirjallisuutta tuntuu olevan todella vaikea löytää.

Tärkein tämänpäiväinen löytö oli kuitenkin englantilaisen filologian oppiaineen tuore gradu kohteliaisuudesta eräässä Oscar Wilden näytelmässä. Kopioin kotikäyttöön gradun bibliografian ja osia teoriaosuudesta. Plagiointiaikeita minulla ei tietenkään ole, mutta toisen henkilön samasta aiheesta kirjoittama teksti auttaa huomattavasti teorian hahmottamisessa. Tästä gradusta sain lisäksi idean ottaa kohteliaisuusteorian ohella esille myös epäkohteliaisuusteorian. Tutkimushypoteesini on, että eräät romaanin henkilöt ovat kohteliaampia kuin toiset, joten näiden jälkimmäisten epäkohteliaisuutta olisi hyvä perustella teoreettisestikin.

Tänään tapahtui muutakin jännää. Olin nimittäin täydellisesti unohtanut kirjallisen viestinnän kurssin harjoituskerran. Muistin sen vasta vähän yhdeksän jälkeen, kun tunti alkoi klo 10.15. Laittauduin valmiiksi 45 minuutissa, mikä on varsin nopea suoritus, ja myöhästyin lopulta vain viisi minuuttia. Toivottavasti minulla on huomisaamuna vähän vähemmän kiire...!

1 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olen ylpeä nopeista aamutoimistasi, mulla menee alle 5 min kun saan naamani sotkettua piimällä ja olen valmis ulkoilemaan kauniiden naisten nähden :)