keskiviikko 31. tammikuuta 2007

Häntä koipien välissä


Ei olisi pitänyt eilen mennä kehumaan aikaansaannoksillani! Tänään en nimittäin ehtinyt kirjoittaa ollenkaan gradua, vaikka tarkoitus ja aikomus olikin. Päivä vilahti melkein huomaamatta, eikä iltaisin muka voi/jaksa/viitsi tehdä mitään.

Kävin aamulla tekemässä väitöskirjamateriaaliksi päätyvän kielitaitotestin. En ollut aivan tyytyväinen tuloksiini: lähtötasotestissä olin kuulemma syntyperäisen tasolla, kuuntelussa, kirjoittamisessa ja lukemisessa olen viitekehyksen tasolla C1 (tasot ovat A1-C2) ja rakenteissa tasolla C2. Sen sijaan sanastossa olen muka tasolla B2! Olen vahvasti eri mieltä, mutta niin on myös väitöskirjaa valmisteleva ystäväni, jonka kanssa olin pitkästä aikaa lounaalla. Tietokoneohjelmaan on määritelty vain yksi oikea vastaus, joten jos annoin eri vastauksen kuin oletus, se merkitään virheeksi. Esimerkiksi "päätös, jota ei voi enää muuttaa" on mielestäni ranskaksi décision irrévocable, mutta ohjelman mukaan näin ei ole. En vain millään keksi toista sanaa, joka merkitsisi "peruuttamatonta"...! Onneksi muiltakin on tullut palautetta sanasto-osion epäonnistumisesta. Vika ei siis ole yksin minussa.

Huomenna voisinkin pitää kunnon työpäivän ja olla poistumatta kotoa mihinkään. Keitin äsken kattilallisen bataatti-chèvrekeittoa, joten ruokahuoltokin on kunnossa huomisen osalta. Jospa vaikka saisin kokoon useammankin sivun? Ainakin kaksi olisi välttämättä kirjoitettava, tai aikatauluni pettää jälleen. Allez, courage !

0 kommenttia: