lauantai 17. heinäkuuta 2010

Punaisen hiilijunan kyydissä

Paahtava helle vain jatkuu, ja antaisin varsin paljon, jotta pääsisin vaikkapa Alpeille likoamaan hotellin uima-altaaseen ja hengittämään vähäsen viileämpää ja paljon raikkaampaa ilmaa. Fyysisesti en toistaiseksi pääse minnekään, mutta valokuvien avulla voin sentään palata edes hetkiseksi Isèren departementtiin ja maailman kauneimpiin kuuluvalle junaradalle pienen punaisen junan kyytiin. 

 (kuva täältä)

Noin 30 km pitkä, vuonna 1888 avattu sähköinen rautatie vie Grenoblen läheltä Saint Georges de Commiersista La Mureen. Alunperin rataa pitkin kuljetettiin hiiltä alueen kaivoksista Grenobleen. Kun hiilikaivos suljettiin, rautatie muutettiin turistikäyttöön. Nykyisin hiililastin sijasta pienet punaiset junat kuljettavat matkailijoita, jotka haukkovat henkeään maisemia ihaillessaan ja valokuvaavat herkeämättä reilun kolmen tunnin edestakaisen junamatkan ajan. Vaikka radan pituus yhteen suuntaan on vain 30 km, junat kulkevat max 35 km/h...!

Minä sain tilaisuuden hypätä junan kyytiin kesäkuun lopussa ja ihastuin ikihyviksi. Seuraavassa muutama visuaalinen muisto pikku hiilijunasta:

St Georges de Commiers'n entinen juna-asema on nykyään vain pikkujunan käytössä.


Junan vaunut ovat peräisin 1930-luvulta ja yhä alkuperäisessä asussaan:


Upeita maisemia pääsee ihailemaan miltei heti junan lähdettyä asemalta:


Matkan varrella on kaksi korkeaa siltaa, tässä niistä pidempi: 170 m pitkä ja 34 m korkea. Keskimmäisessä kuvassa näkyy lyhyempi silta 40 metriä alempana. Näiden kahden sillan välillä juna tekee täyskäännöksen tunnelissa ja kulkee ylempää siltaa päinvastaiseen suuntaan kuin alempaa. 


Pääteasemalla La Muressa seinät on koristeltu vanhoilla, Ranskan eri alueita ylistävillä matkailujulisteilla:

1 kommenttia:

Airelle kirjoitti...

pelkästään näiden maisemien näkeminen jo viilentää!