lauantai 30. lokakuuta 2010

Smart Communication

Vaikka olen kohtuullisen kiinnostunut uusimmista teknologisista vimpaimista, vastustin pitkään nykyistä älypuhelin-iPhone-hypetystä. En oikein ymmärtänyt, miksi puhelimesta pitäisi voida katsoa televisiota, käyttää pikaviestipalveluita, vastata sähköposteihin tai lukea sanomalehteä. Sitä vartenhan jokaisella on tietokone kotona ja/tai työpaikalla! Kännykällä on tarkoitus soittaa ja vastaanottaa puheluita ja tekstiviestejä ja se voi satunnaisesti toimia herätyskellona.

Vannomatta paras. 

Torstaina poikkesin France Télécomin / Orangen liikkeeseen kyselemään tietoja liittymätarjonnasta. Tähän asti olen käyttänyt Ranskassa Mobicartea eli prepaid-liittymää, johon on pitänyt ostaa latauslippu tupakkakaupasta tai supermarketin kassalta. Ainainen lataaminen ja kassalla jonottaminen ovat kyllästyttäneet minua jo jonkin aikaa, ja nyt käytin tilaisuutta hyväkseni ja menin tutkimaan mahdollisuutta vaihtaa tavalliseen liittymään. 

Myyjä suositteli minulle ensin superliittymää, johon kuuluvat rajoittamattomat puhelut Ranskaan ja Eurooppaan, rajoittamaton määrä teksti- ja multimediaviestejä, rajoittamaton netinkäyttö... vaivaiseen 129 € / kk hintaan. Nopean laskutoimituksen jälkeen hylkäsin tarjouksen (en sentään ole valmis investoimaan melkein puolta opintotuestani puhelinlaskuun!) ja valitsin lopulta liittymän, joka sisältää 2h / kk puheaikaa, rajoittamattomat sms:t ja käytännössä rajoittamattoman netin. Lisäherkkuna sain valita kolme ranskalaista kännykkänumeroa, joihin soittaminen ja tekstaaminen on ilmaista ja rajoittamatonta. 

Kun liittymätyypistä oli päästy sopimukseen, myyjä alkoi esitellä minulle kännykkämalleja. En välttämättä ollut aikeissa hankkia uutta puhelinta, mutta liittymäni nettiominaisuus alkoi kuulostaa yhä houkuttelevammalta, etenkin kun "luokallani" lähes jokaisella on iPhone, BlackBerry tai vastaava älypuhelin. Mainittuja merkkejä minullekin suositeltiin, mutta merkki- ja maauskollisena kysyin heti, eikö Nokialta löytyisi vastaavaa mallia. Löytyihän sellainen:


N97 mini: kosketusnäyttö, näytön alle piilotettu täysi näppäimistö (azerty tietysti, koska Ranskassa ollaan), suora linkki sähköpostiin, Facebookiin ja valituille nettisivuille... yhdellä eurolla! Ilman liittymää vehje olisi maksanut lähes 500 euroa. Toki sitouduin kahdeksi vuodeksi Orangen asiakkaaksi, mutta tunnustan joka tapauksessa oranssia väriä jo vuodesta 2003, joten oli vain luonnollista pysyä saman operaattorin huomassa. 

Toistaiseksi vietän hellää kuherruskuukautta uuden seuralaiseni kanssa. Netissä törmäsin useaankin negatiiviseen mielipiteeseen puhelimesta ja jopa videoon, jossa Nokiaa syytetään valheellisesta mainonnasta, mutta toistaiseksi en ole huomannut pienintäkään harmistuksen aihetta. Ainoa haittapuoli on, että jouduin vaihtamaan numeroani; olen ilmoittanut uudesta numerostani jo melko monelle, mutta jos joku minut tunteva ja tätä lukeva ei ole vielä numeroa saanut, sitä voi tiedustella sähköpostitse tai entisestä numerosta, joka on voimassa vielä jonkin aikaa.  

3 kommenttia:

JenSS kirjoitti...

Mul on nykysin nokian C6, kun vanha E65 halus uida kahvissa eikä sen jälkee toiminu :D

puhkarhu kirjoitti...

Ou ou, hieno on!

Ongelmissa kannattaa kääntyä Nokian insinöörin puoleen (LOL)

Saanko mä sun vanhoja puhelimia? Mulla on aika säälittävä.

Airelle kirjoitti...

no, mä en edelleenkään ymmärrä, mutta ehkä se on ikäkysymys...
sen sijaan olen aikeissa jättää orangen 7 vuoden uskollisuuden jälkeen. mä en ymmärrä, miksi mä maksan kahdesta tunnista /kk älyttömään hintaan, kun mä en käytä kännyä niin paljon.