sunnuntai 5. joulukuuta 2010

Pyhän Barbaran jouluruoho

Eilen 4.12. oli Sainte Barben eli pyhän Barbaran muistopäivä. Päivä ei muuten erityisesti eroa muista päivistä, mutta Provencessa siihen liittyy tietty traditio: silloin istutetaan rairuohon tapaan vehnää tai linssejä kolmeen astiaan, jotka on vuorattu kostutetulla pumpulilla. Siementen annetaan itää, ja jos pumpulia astioiden pohjalla on muistanut kastella ahkerasti, jouluun mennessä tuloksena pitäisi olla komeat, korkeat ruohotupot. Jouluaattoillallisella pöytä sitten koristellaan näillä kolmella jouluruohoastialla. Mitä paremmin siemenet ovat itäneet, sitä parempi ja runsaampi sato on luvassa tulevalle vuodelle. 

    (kuva täältä)

Me emme tosin ole ikinä istuttaneet mitään, koska asunnossa on turhaa tavaraa aivan riittävästi muutenkin ja joka tapauksessa minun mielestäni ruohon kasvattaminen kuuluu pääsiäiseen, ei jouluun! Toisaalta joskushan "joulurairuohoa" toki voisi kokeilla.

Sitten aivan muuta asiaa. Voitin elämäni ensimmäisen kerran arpajaisissa! Toissa perjantaina nimittäin käväisimme kirja- ja levykauppaketju Fnacin asiakasillassa, joka pidettiin varsinaisen sulkemisajan jälkeen Fnacin kanta-asiakkaille. Koska paikalla oli hirmuinen tungos, tyydyimme nauttimaan nopeasti lasilliset roséta (Sephoran Gold-kanta-asiakasilta oli samana iltana ja siellä sai sentään samppanjaa!), minä ostin kirjan ja pari DVD:tä ja sitten tulikin hirmuinen kiire ulos ryysiksestä. Illan lopuksi oli luvassa arvonta kaikkien arvontakupongin palauttaneiden kesken, mutta minä en aikonut jättää mitään kuponkeja minnekään; olin kyllä täyttänyt siihen yhteystietoni, mutta kaikkien ihmisten tungeksiessa ympärillä minua ei vähääkään huvittanut etsiä palautuslaatikkoa. Olin jo melkein ovesta ulkona, kun E. kysyi, enkö nyt kumminkin laittaisi lappuani uurnaan, mokoma kun sijaitsi vain parin metrin päässä. Puikkelehdin tunkemaan läpyskäni laatikkoon ja puhisin itsekseni, että kaiken maailman typeryyksiä sitä järjestetäänkin...

... kunnes keskiviikkoiltana minulle soitettiin oudosta numerosta. Olin juuri kaikuvassa porraskäytävässä patonki toisessa kädessä ja sateenvarjo toisessa ja mietin seuraavan päivän tenttiä, joten en ensi alkuun edes käsittänyt, kuka soitti ja miksi. 
"Täällä on madame Garnier Fnacilta, te olette voittanut arvonnassa..." 
"Jaa missä arvonnassa?"  
"Perjantai-iltana, meillä oli myöhään illalla arvonta, mutta te olitte varmasti jo lähtenyt."
"Perjantaina? Arvonta?" Suoraan sanoen olin jo autuaasti unohtanut koko Fnac-keikan. Vähän aikaa piti miettiä, kunnes muistin, että olinhan minä loppujen lopuksi sittenkin osallistunut. Ja voittanut tällaisen:

(kuva täältä)
Parhaillaan kovasti muodissa olevan "lomalaatikon", jonka sisältämällä lahjashekillä saa yhden yön aamiaisineen kahdelle korkealuokkaisessa chambre d'hôtessa missä päin Ranskaa tahansa. En tiedä, mikä chambre d'hôte on suomeksi, mutta se ei ole hotelli vaan yksityistalo, jossa osa huoneista on majoituskäytössä. Vaihtoehtoja on yli 100, ja tällä kertaa aion suostutella E:n lähtemään jonnekin muualle kuin Alpeille. Yö Bretagnessa tai Loiren seudun linnassa olisi tietysti hieno, mutta niin kauas on turha lähteä vain yhden yön takia. Joka tapauksessa tästä saa mainion ilmaisen miniloman joskus keväämmällä, ja ennen kaikkea uuden kokemuksen, sillä emme kumpikaan ole koskaan lomailleet muuten kuin hotelleissa. Kannatti siis osallistua!      

3 kommenttia:

Miira kirjoitti...

Ei sille taida olla suomalaistakaan nimeä: Bed & breakfast eli B&B toimii..

Susu kirjoitti...

Onneks olkoon!
Mä kävin juur kuvaamassa valtakunnan ykköskuusen vähän niinku sun puolesta... Komia on ja Tuomiokirkko paikallaan niinkuin aina ennenkin.

Airelle kirjoitti...

siinä selitys, miksi olen aina rahaton - unohdan aina laittaa ruohon kasvamaan...

onneksi olkoon voitostanne! varatkaa aikaisin yönne, kuulemma joskus on vaikeaa löytää vapaita paikkoja noille lomille. mutta olen varma, että löydätte kivan paikan ja vietätte tosi kivan viikonlopun!