maanantai 14. maaliskuuta 2011

Uussisäsuomalainen...?

Ennätin juuri päästä takaisin Ranskaan, kun saan jälleen kerätä tavarani ja lähteä uudelleen päinvastaiseen suuntaan. Kuten jo Facebookissa riemuitsin, löysin sittenkin työharjoittelupaikan ja vieläpä Salosta! Kyseessä on Hella Lighting -niminen saksalaisyritys, joka valmistaa mm. autojen sisävaloja. Vielä en tiedä tarkemmin, mitä käytännössä tulen tekemään tai milloin tarkalleen harjoittelu alkaa, mutta olen avoin kaikille tarjouksille. Olen niin helpottunut ja onnellinen, että ongelma ratkesi ja asia järjestyi! Nyt saan kaiken lisäksi asua kuluitta kotona, olla joka päivä mopsien kanssa, käydä viikonloppuisin Turussa ja tehdä rauhassa kaikenlaista, mikä aina liian lyhyillä Suomilomilla on aina jäänyt tekemättä. 

 (kuva täältä)

Tietenkin mitalilla on kääntöpuolensa. Olen vähintään kolme kuukautta erossa E:stä, menetän Aixin aikaisen ja ihanan kevään ja kesän ja joudun Suomen epävarman ja viileän sään armoille. E. oli toki pahoillaan ja surullinen kuullessaan, että lähden taas pitkäksi aikaa pois, mutta ymmärtää tietenkin, että se on opintojeni ja myöhemmän työllistymiseni kannalta välttämätöntä. Kuusi vuotta kaukosuhteessa elettyämme olemme jo enemmän tai vähemmän tottuneita, vaikka kivaa se ei olekaan. 

Pitääköhän minun nyt tehdä väliaikainen muuttoilmoitus takaisin Suomeen? ja mikähän minä siinä tapauksessa olen, paluumuuttajako? Ex-ulkosuomalainen, uussisäsuomalainen...? Kielellä leikittely on eräs lempiharrastuksistani, ja sen huomaa.
 (kuva täältä)

Toistaiseksi kuitenkin kaikenlaiset harrastukset ovat pannassa, sillä päiväni täyttyvät tiukasta opiskelusta. Torstaina on neljä tenttiä (!) samana päivänä ja seuraavana torstaina lopputyöni suullinen käsittely englanniksi. Roséviinin vientiä Suomeen käsittelevästä lopputyöstä onneksi puuttuvat enää lopetuskappale, sisällysluettelo, englanninkielinen tiivistelmä ja kansilehti. Eniten päänvaivaa tuottaa suullisen esityksen valmistelu, sillä kuten monet tietävät, kommunikoin huomattavasti sujuvammin kirjallisesti kuin suullisesti; ja vaikka englannin puhuminen ei mikään ongelma olekaan, täytyy minun opetella koko viini- ja vientialan ranskaksi oppimani terminologia uudelleen englanniksi. Kaikkein hankalinta on kuitenkin havainnollisuus: käsittelyyn pitäisi sisällyttää PowerPoint-esitys, mutta minä en ole koskaan käyttänyt PPT:a eikä minulla ole sitä tietokoneellani. Täytyy yrittää jossakin vaiheessa ensi viikon aikana päästä yliopiston atk-luokkaan sellaiseen aikaan, kun siellä ei ole opetusta, ja haparoida umpimähkään. Tuskin se niin vaikeaa voi olla, vaikka minulla ei tosiaan ole aavistustakaan, miten PowerPointia käytetään. 
 

6 kommenttia:

Airelle kirjoitti...

ei oo vaikeeta, ei. läpsäilet vaan kuvat ja tekstit sivuille et en avant!

Bisquits kirjoitti...

Powerpoint on tosiaan niin helppo kuin Airellekin totesi. :-D Esimerkiksi Bloggeriin verrattuna ihan piece-of-cake! Eli ei huolta!

Stazzy kirjoitti...

Kannatan "uussisäsuomalaisuutta". Kalskahtaa samalle kuin ulkosavolaisuus.

Kaisa kirjoitti...

Suosittelen ehdottomasti lataamaan omalle koneelle ilmaisen OpenOffice-paketin (http://fi.openoffice.org/). Siellä oleva Impress on käytännössä sama kuin PowerPoint. Kunhan muistat tallentaa esityksesi ppt-muodossa, pystyt avaamaan ja esittämään sen koulussa PowerPointilla. Saat siis tehdä esityksen rauhassa kotona.

Duussi kirjoitti...

Huippu homma totisesti, että töitä löytyi ja kaiken lisäksi Salosta! Lohduttaako kevätsurussa yhtään, jos ajattelet aurinkoista viikonloppulounasta Blankon terassilla...? :)

Maurelita kirjoitti...

Olin juuri ehdottamassa OpenOfficea mutta ehdittiinkin jo ennen minua ! Lataa ihmeessä, verraton ilmainen vaihtoehto officelle, vastineet linjalla word-excel-ppt ja muitakin jos tarvii - ja ne voi tallentaa office-muotoon vaihtamalla extensionit kätsysti.