torstai 16. helmikuuta 2012

Ammattilaismainen amatööri vai amatöörimäinen ammattilainen?

Vietän taas kyttäyspäivää kotona, mutta juuri nyt ei naapurustossa tapahdu mitään erityisen kiinnostavaa (vastapäisen talon nuori työtön mies on kääntänyt olohuoneensa pöydän toisin päin ja riitelevän pariskunnan jompikumpi osapuoli on kerännyt monta päivää narulla roikkuneet pyykit pois), joten minulla on sopiva hetki bloggaustuokiolle.

Kävin aamulla x:nnen kerran fysioterapeutilla (lienee osuvin käännös kinésitherapeute-termille) ja niska-hartia-alueeni on jo kohtalaisessa kunnossa. Kiné vannottaa joka kerta: "Muistathan sitten, ettet nökötä tuntikausia kumarassa tietokoneen edessä!" Enhän minä toki... sitten enää, kun minulla on joskus 50 vuoden päästä oma työhuone ja ergonomiset toimistokalusteet. Siihen asti on pärjättävä köyhän naisen kotikonstein, kuten esim. tällä tavalla:



Kyynärpäille ja ranteille en saa tukea edelleenkään, mutta 900 helpon ruokaohjeen ja Ludvig XV:n rakastajattarien ansiosta saan sentään koneen edes auttavasti silmieni tasolle. (Älkää s'il vous plaît kiinnittäkö huomiota pyjamaan, sanomalehteen ja keittiöpyyhkeeseen kuvan taustalla. Ensi kerralla siivoan ennen kuin alan räpsiä havaintokuvia kaiken kansan nähtäville.) 

Havaintokuvista puheen ollen, kävin tiistaina Sephoran ja Benefit-kosmetiikkamerkin tarjoamassa ilmaisessa kulmakarvojen muotoilussa ja meikkauksessa. En ole moneen vuoteen käynyt kenenkään meikattavana ja olin etukäteen mielissäni tulevasta tilaisuudesta; kuvittelin saavani ohjeita ja vinkkejä entistä inspiroivampaan ehostukseen, sillä vaikka meikkaankin (lähes) päivittäin enkä katso olevani siinä puuhassa aivan huono, etsin aina innolla uusia ideoita, tuotteita ja toteutustapoja. Minulle ennestään tuntemattoman sarjan oma meikkaaja kuulosti ihanteelliselta tähän tarkoitukseen.

Koin kuitenkin pienoisen pettymyksen. Benefitin meikit kyllä olivat kivoja ja jännittäviä ja kohtuuhintaisia, mutta meikkaajan jälki oli mielestäni kaikkea muuta kuin ammattimainen, enkä saanut sessiosta irti mitään uutta. Päinvastoin. Meikkaajatyttö siveli peitevoiteet ja pohjustukset oman meikkipuuterini päälle – minun oli sinne mennessäni pakko suojata ihoni jollakin päällysteellä, koska kylmällä ilmalla se alkaa kiristää ja tuntua kolme numeroa liian pieneltä – jolloin lopputuloksena oli paksu ja epätasaisesti levittynyt pinta. 

Tyytymättömin olin silti silmämeikkiin. Minulla oli ylläni luumua ja fuksiaa, joten värejä olisi voinut käyttää reilustikin, mutta tyttö valitsi laimean beigen ja jonkinlaisen ruskehtavan voidemaisen luomivärin. Ripsiväriä levitettyään hän kehui silmäni maasta taivaisiin, mutta minä lähinnä kauhistuin: selkeästi erotellut ripset ovat minulle kunnia-asia, mutta hänpä oli meikannut minulle paakkuiset hämähäkinjalkaräpsyt, jotka näyttivät siltä, että minulla oli kahdeksan hyvin paksua ripseä kummassakin silmässä. 

Seuraavana päivänä otin vertailun vuoksi kuvia itse normaaliin tapaani meikkaamistani silmistä. Kaikissa kuvissa on vasemmalla Benefitin ammattimeikkaajan jälkeä, oikealla omaani. Kaikki on otettu samassa paikassa samaan vuorokaudenaikaan eikä kuvia ole käsitelty mitenkään.   






Toki Sephoran meikkaajan meikki on ihan kaunis, tönkköjä hämähäkkiripsiä lukuun ottamatta, mutta omiin tottumuksiini verrattuna se on jotenkin laimea ja huomaamaton. Koska meikkaaja ei käyttänyt mitään pohjustusta silmäluomilla, toisin kuin minä, alkoi luomiväri jo kerääntyä pieniksi vaoiksi luomelle, vaikka meikkauksesta oli tässä vaiheessa kulunut tuskin kahta tuntia. 

En suinkaan teeskentele olevani ammattimeikkaaja, mutta koen, että tässä tapauksessa osaan tehdä aivan yhtä hyvää jälkeä itsekin. Mitä mieltä te olette? Kaipaan rehellisiä mielipiteitä! 

 

8 kommenttia:

fifin maman kirjoitti...

Rehellisen mielipiteen saat tässä: itsetekemäsi lyö laudalta "ammattilaisen" tekemän. Eikä meikkiä KOSKAAN levitetä vanhan pohjan päälle, IKINÄ! Siksi lainausmerkeissä tuo ammattilainen.

Ciacy kirjoitti...

Mun mielestà sun oma oli nàtimpi. En tiedà nyt tuliko tuossa valoa kuitenkin eritavalla vaikka samoihin aikoihin otettukin, mutta nàytti ettà sun jàlki oli paljon paljon tasaisempi :D Niin ja mà en kans tajuu kuinka ammattilaiset ei osaa laittaa ripsivàrià nàtisti!!!

*Sophie* kirjoitti...

oh no, nyt menetin kyllä uskon Sephoraan! Kaikista shokeeravinta mulle olisi nuo ripset ja no oikeastaan kaikki näyttää olevan paremmin ja sopivammin fifin tekemässä meikissä jos haluat ihan näin rehellisen, ulkopuolisen anonyymin mielipiteen :)

Olen useesti miettinyt Sephoran ohi kulkiessa että olispa kiva joskus varata meikkaukseen aika sinne vaikka jotain vähän suurempia juhlia varten. Varmaan pitäisi kyl käydä eka ihan varmuustsekkaamassa mitä ne tekee :D
Muutaman kerran olen ostanut spehorasta mineraali puuterin ja aina ovat eka poistaneet mun meikkivoiteen ja kokeilleet eri sävyjä ja joskus ollaan jopa ulos kävelty peilin kanssa katsastamaan että tulee oikea sävy päivänvalossakin. Tuolloin olen ollut erittäin tyytyväinen. Mutta toisaalta joskus olen saanut erittäin tympeää kohtelua :/

Pupu Nuppunen kirjoitti...

Kyllä sun meikki on huomattavatsi parempi kuin Sephoran "ammattilaisen" Kääk, mitä jälkeä!

Riitta kirjoitti...

Ja pyh mikä ammattimeikkaaja! Olet itse meikannut silmät tosi hienosti. Täällä toinen joka kummastelee hämähäkkiräpsyjä, niitä näkee aina silloin tällöin...

MaaMaa kirjoitti...

Omatekemäsi on tuhannesti parempi!!
Hirveän usein nykyään tuntuu että 'ammattimeikkaajat' tekemällä tekee paakkuisen ja huononnäköisen meikin ... onko se jotenkin in?!

Tiina Kovanen-Bergman kirjoitti...

Joo minä komppaan edellisiä, ja järkytyin myös tuosta ripsiväristä, kummallista että ammattimeikkaaja tosiaan ei puhdista ihoa vanhoista meikeistä ja liimaa ripset yhteen. Sun oma meikki oli just hyvä.

Siiri kirjoitti...

Hauskan näköisiä virityksiä ergonomian parantamiseksi. Itsekin töissä tulee säädeltyä vaikka mitä. Ajattelin kyllä vihdoinkin hankkia uudet toimistokalusteet ja varsinkin hyvän työtuolin ergonomian parantamiseksi jatkuvien selkäkipujen takia.